Training ‘Goed slapen doe je zo’ in Amsterdam-Centrum

 

De ‘Goed slapen doe je zo’-training is bedoeld voor volwassenen en jongeren (10 tot 18 jaar) met slaapproblemen of slapeloosheid (insomnia). De slaaptraining is effectief bij mensen die moeilijk in slaap komen, helemaal niet slapen (insomnia), ’s nachts vaak wakker worden, in de ochtend vroeg ontwaken en dan niet meer in slaap komen, of ’s nachts voldoende uren slapen maar het gevoel hebben niet in de diepe slaap te komen (u heeft het gevoel dat u alert blijft).

 

Wat heb ik aan de slaaptraining?

Het uiteindelijke doel is een goede gezondheid, fit voelen en levensvreugde hebben. Door slecht slapen raakt u overdag vermoeid, waardoor u zich minder goed kunt concentreren en uw aandacht erbij kunt houden. Door de nachtrust te verbeteren, verdwijnen na een tijd de andere (slaap-gerelateerde) problemen, zoals vermoeidheid, een slechte concentratie/aandacht, een kort lontje hebben en overprikkeld zijn. U gaat weer actief zijn, u beter concentreren en weer fit voelen.

 

Inhoud van de slaaptraining bij volwassenen en jongeren

De slaaptraining (psychologische behandeling/therapie) bij psycholoog dr. Marijke van de Laar in het centrum van Amsterdam (nabij de Amstel) is erop gericht om uw gezonde slaap te stimuleren door veranderingen aan te brengen in uw slaapgewoonten. Dit gebeurt middels gedragstherapeutische gesprekken. Er worden passende slaapoplossingen aangeboden en gekeken hoe deze slaapoplossingen ingebed kunnen worden in uw dagelijks leven zonder dat dit ten koste gaat van alledaagse bezigheden. Soms krijgt u opdrachten mee naar huis, zoals het bijhouden van een slaapdagboek, het doen van ontspanningsoefeningen en het toepassen van slaaptechnieken. Psycholoog Marijke in Amsterdam-Centrum maakt u de slaapdeskundige, de kennis die Marijke heeft over slaap wordt overgedragen aan u.

 

Soms wordt het aangeraden om, naast de slaaptraining, ook neurofeedback-behandeling te krijgen. Neurofeedback is een zeer effectieve methode om de slaapkwaliteit te verhogen door veranderingen aan te brengen in de hersenactiviteit gerelateerd aan uw slaapproblemen. Behandeling met neurofeedback kan gegeven worden door psycholoog Marijke in het centrum van Amsterdam.

 

Opzet van de slaaptraining bij volwassenen en jongeren | Amsterdam-Centrum

De ‘Goed slapen doe je zo’-training bestaat uit 3 tot 5 wekelijkse sessies en 3 tot 5 tweewekelijkse sessies. In totaal zullen er 6 tot 10 sessies plaatsvinden. Deze zijn individueel.

 

Als er naast de slaaptraining ook neurofeedback-behandeling gegeven wordt, dan bestaat één sessie uit 30 minuten slaaptraining en 30 minuten neurofeedback-behandeling. Er zijn 20 sessies nodig voor blijvende slaapverbeteringen.